Tuesday, March 13, 2012

Subsidi Pemandulan di KKS - 10 Mac 2012

Pada Sabtu, 10 Mac 2012 lepas, 8 ekor kucing telah selamat dimandulkan di Klinik Kembiri DBKL-SPCA di Setapak menggunakan Subsidi Pemandulan SCRATCH.

SCRATCH memberikan subsidi kepada 10-30 ekor kucing jalanan (stray cats) dan kucing rumah (homepets) untuk dimandulkan setiap bulan. RM250 - RM1500 daripada hasil derma orang ramai dan hasil jualan barangan SCRATCH dikeluarkan setiap bulan untuk tujuan ini.

Keutamaan untuk mendapatkan subsidi ini diberikan kepada pelajar, surirumah, warga emas, warga OKU dan individu berpendapatan rendah yang selalu memberi makan kepada kucing-kucing jalanan di kediaman dan kejiranan mereka.

"Kucing sendiri pun susah nak dimandulkan, ada ke yang mandulkan kucing jalanan yang mereka bagi makan lorong-lorong gelap belakang kedai dan rumah mereka?"

Kenapa tidak?

Contohnya Cikgu Hanisah, seorang guru tadika yang telahpun menghantar berpuluh-puluh ekor kucing jalanan di sekitar tadika tempat beliau mengajar untuk dimandulkan. Sedikit sebanyak, subsidi yang kami sediakan, mampu meringankan sedikit perbelanjaan yang perlu dikeluarkan oleh Cikgu Hanisah untuk kucing-kucing yang beliau beri makan di belakang tadika tempat beliau mengajar.

Dan pada 10 Mac ini, 3 ekor kucing jantan ini telah di bawa oleh Cikgu Hanisah ke Klinik Kembiri Setapak untuk dimandulkan dan 100% yuran pemandulan dibiayai oleh Subsidi Pemandulan SCRATCH.





Gambar kredit kepada cikgu Hanisah


Selain Cikgu Hanisah, SCRATCH turut membiayai 100% Subsidi Pemandulan 3 ekor kucing yang lahir setelah ibunya (Mama J) diselamatkan dari Petknode Fiasco pada hari raya tahun lepas. 3 ekor kucing ini telah dipelihara oleh Nurul Hidayah sejak seminggu pertama kelahiran memandangkan Mama J kerap sakit dan keluar masuk Hospital Gasing untuk rawatan akibat stress dan demam kuning (jaundice).

SCRATCH turut memberikan 50% Subsidi Pemandulan untuk 2 ekor kucing lain yang di adopt oleh Nurul Hidayah pada hari tersebut.





Gambar kredit kepada Nurul Hidayah

6 comments:

  1. Replies
    1. haha!! xsangka gambar last pon kene amik..xsempat snap gambar sakbu sebab dalam kotak...mase dlm kete, dia asyik buat mcm tu even mata tutup sebab lali

      Delete
  2. TQVM KTAJ! mereka semua dh sihat dn ceria...sy gembira!

    ReplyDelete
  3. Tumpang tnya, bkn mndulkn haiwan ni haram ke? Buat haiwan tu sugul n hilang nikmat hidup? Tnya je tau

    ReplyDelete
  4. tumpang tanya gambar 2nd last tu mcm meow sy yg x blk2 umah...nama kelat & dh dimandulkn...bole tau jupe kelat area mana?sila emel sy airfey7@gmail.com. rumah sy area seri kembangan.tenkiu

    ReplyDelete