Sunday, June 12, 2011

Kami Perlukan Lebih Ramai Volunteer!!! Bantu Kami!!

Beberapa wallpost yang KTAJ terima di FB sejak 24jam lepas..


" Sorry but i really have to borrow your page.Ni anak2 anjing dkt my college.Warden da threaten nak shoot or poison them.I'm trying to find some help but so far,nothing :( "

"
Hai..just nk tny samada u blh tlg cari kan umah baru utk mak kucing n 3ekor anaknya yg skrg slalu lepak kt restoran i? anak kucing tu br je lahir about 1week.. "

" Someone is dumping a cat mom and 3 newborn babies infront of my premises. We can afford to have more cats here. Can u help us find adopters for them? "

" Hi, there's a stray cat which stays at the carpark of a condo is PREGNANT AGAIN. The security guards/management brought her previous litter elsewhere and left to die. Can anyone take her in?

NEED HELP URGENTLY. I think she's about to give birth anytime soon again judging by the size of her belly. I'm afraid they will throw her kittens away again. She seems find with human, able to pet her. Otherwise is anyone able to foster temporary till she gives birth n her kitten big enough, then send her for neutering and release her back at the condo. "


Kami buntu.. tak tau bagaimana harus membantu. Melihat kes² sebegini sudah cukup buat kami sangat² berasa susah hati... Pelbagai usaha yang kami lakukan untuk mengurangkan populasi haiwan terbiar di jalanan. Speutering Day, Snip Program, Adoption, tapi semakin banyak haiwan yang kami bantu, semakin banyak kes pengabaian haiwan yang kami terima.

Kami takde cara lain untuk membantu. Jadi, ini yang boleh kami cadangkan.

Rescuer = mereka yang menemui, menyelamat dan melaporkan kepada kami.
Fosterer = penjaga sementara.
Adopter = penjaga baru.
Volunteer KTAJ = sukarelawan (untuk program pemandulan, bantuan transporation etc)

1) Mengiklankan jika ada pihak yang berminat untuk foster ibu dan anak² malang itu sementara waktu.

Si ibu akan di mandulkan sejurus cerai susu dan dilepaskan semula di kawasan asal mereka. Haiwan² ini hanya boleh dilepaskan di kawasan asal mereka ditemui. Sekiranya cuba me-relocate mereka ke kawasan baru, susah untuk rescuer pantau mereka semula sbb mereka akan lari dan bersembunyi di kawasan yang tidak didominasi oleh kucing²/anjing² lain. Anak² mereka pula akan akan dicarikan rumah baru dan pemilik baru akan memandulkan mereka jika sampai umur matang (on heat) nanti.

Kos pemandulan dan makan minum haiwan² ini sementara di rumah fosterer akan di tanggung oleh rescuer. Kecuali sekiranya telah dipersetujui oleh rescuer dan fosterer.

2) Kami memerlukan beberapa orang volunteer KTAJ dalam usaha kami memperluaskan kempen pemandulan.

Volunteer cuma perlu berkhidmat untuk kami sebulan sekali. Tugasan volunteer sangat mudah.

  • KTAJ akan beri senarai nama rescuers dan bilangan kucing yang perlu dimandulkan.
  • Kamu cuma perlu mendaftarkan senarai kucing yang ingin dimandulkan itu ke SPCA selangor dan Klinik Kembiri DBKL-SPCA untuk mendapatkan kelulusan dan tarikh pemandulan.Kebiasannya jatuh pada hari Sabtu.
  • Perlu berada di Klinik Kembiri DBKL-SPCA pada hari pemandulan untuk memastikan semua kucing yg didaftarkan tiba di sana dan bersedia untuk dimandulkan.

Sekiranya korang ialah fosterer/adopter/volunteer yang kami cari, sila hubungi admin² kami untuk berbakti bersama kami. Hari ni kita bantu org lain yang memerlukan. Siapa tau esok lusa kita pula yang memerlukan bantuan org lain..

13 comments:

  1. berminat dan berniat membantu utk volunteer transport tp ada kekangan....saya cuti hanya pd sabtu pertama setiap bulan...tp kalu perlukan bantuan sile hubungi saya...

    ReplyDelete
  2. Boleh saya sebarkan ke dalam blog saya?

    ReplyDelete
  3. Terima kasoj darxx. kami akan menghubungi kamu bila memerlukan bantuan.

    afiqah : boleh dear!

    ReplyDelete
  4. saya nak join..insyaallah jika saya free, saya boleh tolong..mcm mana nak join?
    nie email saya : lagi2fazli@yahoo.com

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. KTAJ, klu ade sape2 jumpe kucing jlnn y ade 1 colour, tlg email kat sy ye wnhidayah3@yahoo.com..umo lbih kurang 4 bulan...sy nk buat kwn gn puteh (sy jumpe puteh kt gerai laksa at bangi last tuesday n adopted her)

    ReplyDelete
  7. sumpah nak sangat jadi volunteer mcm ni. transport pon ada . tapi sayang saya stay dkt mlacca . so mcm mana yaa ? teringin sangat2.

    ReplyDelete
  8. ape yang perlu saya buat kalau saya nak jadik volunteer?

    ReplyDelete
  9. boleh jugak join nk jd volunteer? anything just email me at shark319_seal@yahoo.com...i will give my hp number ok :)

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. if kat kawasan johor bahru, I'm in :)
    here is my email: nynafarhana88@gmail.com

    ReplyDelete
  12. if you need any volunteer work, do inform me at amalinanoor93@gmail.com. i will help if i can

    ReplyDelete