Monday, March 12, 2012

Charlee Kucing Kurap LRT (Patrick & Nina)

Dengan RM800, sesiapa saja boleh membeli kucing kacukan yang cantik dari kedai haiwan peliharaan (petshop) atau pembiak kucing tidak bertauliah (backyard breeder). Dengan jumlah yang sama, berapa ramai antara kita yang sanggup keluarkan untuk kucing sendiri, apa lagi untuk menyelamatkan atau mendapatkan rawatan untuk kucing jalanan?

Ramai pemilik haiwan mampu membeli haiwan yang berharga ratusan dan ribuan ringgit dari kedai haiwan. Tapi yang menyedihkan, tak semua pemilik haiwan ini 'mampu' menjadi pemilik haiwan yang bertanggungjawab. Ada pemilik kucing parsi yang hanya menyediakan nasi dan ikan rebus, atau 'makanan komersial' untuk si comel mereka. Malah, ada pemilik kucing parsi yang tak pernah mendengar apa itu nyahcacing dan vaksinasi.

Sesiapa saja boleh melabelkan diri mereka sebagai pencinta haiwan sejati dan penyelamat haiwan jalanan. Tapi pencinta haiwan dan penyelamat haiwan sejati bagi kami ialah mereka yang tidak berkira dan sanggup melakukan apa saja meskipun untuk haiwan jalanan.

Gambar-gambar di bawah ialah gambar seekor kucing jalanan di LRT stesen Bukit Jalil. Hampir seluruh badannya berkurap. Keadaannya menyebabkan kucing ini kelihatan sukar bergerak/berjalan.








Meskipun keadaan kucing ini begini, masih ada insan yang prihatin dan simpati dengan keadaan kucing ini.

Kucing ini telah di bawa ke Honey Vet Clinic oleh Patrick Lee dan Nina Yusof.

Pemeriksaan yang dijalankan pada 24 Nov 2011 mendapati :

1) Kurapnya kelihatan seperti dalam proses pemulihan. Kebarangkalian ada individu lain yang cuba merawat kucing ini sebelum di bawa ke HVC. Walau bagaimanapun, kucing ini tetap diberikan suntikan anti-parasit untuk memastikan ia sembuh sepenuhnya dari kurap dan parasit lain.

2) Matanya bengkak

3) Suhu badan setinggi 40 darjah, demam dan selsema.

4) Doktor menjalankan beberapa ujian darah termasuk FeLV dan FIV test memastikan ia bebas dari sebarang penyakit.

5) Dikuarantinkan dan diwadkan selama 2 minggu untuk memastikan ia tidak membawa penyakit lain dan untuk membantu proses penyembuhannya.

6) Doktor turut memberikan vitamin dan supplement tambahan untuk mempercepatkan proses penyembuhan kurap dan selsema.

7) Divaksinkan dan dibenarkan pulang ke rumah setelah sihat bagi memastikan ia bebas dari tekanan (stress-free)

Kos rawatan dan pemandulan kucing ini ialah sebanyak RM810. RM460 dibiayai oleh Dana Perubatan SCRATCH dan RM350 di biayai sendiri oleh Patrick dan Nina.

Dan untuk tatapan semua, Patrick ada menghantarkan gambar terbaru kucing yang diberi nama CHARLEE ini.






Setelah 4 bulan diselamatkan, siapa sangka kucing yang disangka bernasib malang menjadi haiwan jalanan, kini menjadi salah seekor haiwan kesayangan di rumah penyelamatnya :)


16 comments:

  1. kan bagus kalau ada 1,000,000 org di setiap negara yg baik hati seperti Patrick dan Nina.

    ReplyDelete
  2. rezeki berlipat kali ganda tuhan akan blas kpd penyelamatnya..

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah... gemok jadinyeee... hihi~~ insyaALLAH ada rezeki lebih nak jugak buat camni... skrg tak mampu lagi... ^^

    ReplyDelete
  4. rasa mcm nak nangis baca post ni. beruntung sungguh dia... you're the best, patrick & nina. and not to forget, SCRATCH. salute!

    ReplyDelete
  5. wow! excellent job! masa berkurap tuh, kaler dia nampak cam kelabu.... bila dah sihat, rupa-rupanya tuxedo! nice!

    ReplyDelete
  6. Charlee dah handsome!!Kudos Patrick,Nina and my beloved Scratch for your wonderful work people!

    ReplyDelete
  7. Allah masih menyayanginya..sy bangga sikap tanggung jwb pemilik..semuga Allah limpahkn rezeki brpanjangan..tahniah & syabas..

    ReplyDelete
  8. terima kasih kpd patrick dan nina sudi menyelamatkan charlee ni....dan semua yg terlibat...hanya 4 bulan shj...dr berkurap dia dh secantik ini...hanya Tuhan yg mampu membalas kebaikan yg korang lakukan...

    ReplyDelete
  9. To Patrick AND Nina.. U ber dua mmg berhati sgt sgt MULIA.. susah nk carik org yg mcm ni.. kita sebangai pencinta haiwan... perlu tolong haiwan2 yg sakit mcm ni... mcm tak percaya tgk rupa charlee.. hensem sungguh!! saya amat bangga dgn Patrick and nina!!

    ReplyDelete
  10. thanks lots to Mr. Patrick & Ms. Nina, telah myelamatkan nyawa charlee :)

    ReplyDelete
  11. Thank you so much Patrick & Nina, for saving the cat may god bless you all we need more like you

    ReplyDelete
  12. Cantik jadinya..bkn kira apa breed kucing tue..tp yg penting keikhlasan kita menjaganya..tahniah buat Patrick n Nina..

    ReplyDelete
  13. semalam sy rescue kucing yang penuh satu kepala berkuraap.. mula-mula sy bg makan je..lps keluar kedai die ikot saya smpi kereta.. gesel2kan kepala die yg keras tu kat kaki saya..kesian..sy agkt msk kereta..trus drive g vet..amek injection kurap and bli cage.. rezeki sy nk rawat die xlama ble die lari tinggalkan cage.. mybe cage tu x kukuh masa dipasang..smpi skrg masih teringat kat die.. takut xbiasa dgn persekitaran baru dan asyik memikirkan sumber makanan die.. :'( semoga tuhan bersamanya...

    ReplyDelete
  14. i m not convinced its the same cat before & after pictures !!

    ReplyDelete