Thursday, August 23, 2012

KELABU Kucing Hernia (Nadzirah Yusop)

Isnin, 20 Ogos 2012 - 10.24pm
Assalamualaikum, 3 hari yg lepas ada seekor kucing jantan takdela besar sgt. sederhana je size die dan masih boleh dipanggil kitten telah datang kerumah saya dalam keadaan sangat lemah. saya dapati perut dia sangat kempis tetapi kaki dia jadi besar dan membuatkannya sukar untuk berjalan. dia tak mau makan dan minum selama 3 hari. mungkin kitten ini mengalami masalah organ dalaman lalu saya pun bawa dia ke vet.

vet mengatakan kitten ini memerlukan pembedahan kerana perut dia telah koyak dan usus dia telah jatuh dekat kaki dia. sebab itu perot jadi kempis dan kaki jadi besar. dan mungkin usus die akan tebelit jika menangguhkan pembedahan dan akan mati perlahan lahan kerana tidak dapat makan dan minum. vet kata punca tejadinya begini mungkin ada orang telah menendang kitten tersebut dgn kuat di bahagian perut. :'( kos pembedahan tersebut sebanyak RM350. saya ini bukanlah dr keluarga yang kaya untuk menanggung kos tersebut. tetapi keadaan kucing tersebut membuatkan saya tidak sampai hati untuk membiarkan beliau.

saya menamakan kitten tersebut 'kelabu'. saya mengharapkan sedikit bantuan dari pihak ktaj untuk menyelamatkan kelabu. disini saya sertakan gambar kelabu dr mula2 dia dtg kerumah saya dan gmbar saya bawa kelabu ke vet. terima kasih.

Nadzirah Yusop



 
 
 
KELABU di rawat di Reliance Vet Clinic & Surgery di Kajang dan pembedahan dijalankan untuk membetulkan 'inguinal hernia'nya. 
 
Ini gambar-gambar yang emailkan oleh Nadzirah selesai pembedahan.


 
 
 
 
 
 
 
 
Kos rawatan KELABU ialah RM375 dan vet yang merawat memberikan diskaun RM75 kepada Nadzirah. SCRATCH akan membiayai 50% daripada kos yang perlu dibayar oleh Nadzirah.
 
Terima kasih kepada Nadzirah kerana memberi rawatan sewajarnya kepada KELABU. Keluarga Nazirah turut membina sangkar khas untuk KELABU memandangkan ia perlu di kurung sehingga benar-benar sembuh dan bagi mengelakkan hernia berulang kembali.
 
Apabila sudah sembuh, KELABU akan dilepaskan ke kawasan asal sebagai kucing komuniti dan dipantau oleh keluarga Nadzirah. 


2 comments:

  1. Sy nak tnya..kucing sy ada benjolan pd perut nya..tp benjolan nya keras..bila tolak ke dalam akan masuk semula ke perutnya..adakah kucing sy pun terkena hernia?

    ReplyDelete
  2. Sy nak tnya..kucing sy ada benjolan pd perut nya..tp benjolan nya keras..bila tolak ke dalam akan masuk semula ke perutnya..adakah kucing sy pun terkena hernia?

    ReplyDelete