Tuesday, December 25, 2012

Berhakkah Kita Mengakhiri Nyawa Haiwan Dengan Tangan Kita Sendiri?

Beberapa bulan yang lalu, seorang teman sekerja melihat sendiri di hadapan matanya seekor kucing dilanggar kereta. Dan bagi 'menyelamat'kan kucing tersebut daripada kesakitan dan kesengsaraan, beliau telah melanggar kucing itu dengan keretanya sendiri sehingga kucing itu mati.

Alasannya, " I want to end the cat's suffering". 


Apa pendapat anda tentang ini? Adakah kita yang bukan doktor haiwan bertauliah ini berhak mencabut nyawa yang bukan milik kita? Adakah kita berhak menghentikan kesakitan penderitaan dan kesakitan makhluk lain tanpa kita cuba merawatnya atau sekurang-kurangnya bawa ia ke doktor haiwan bertauliah yang boleh mengesahkan haiwan tersebut memang sudah tidak boleh diselamatkan lagi?

Fikir-fikirkan...




4 comments:

  1. Kdg2 memang susah nak buat keputusan.Nak tidurkan kesian.Nak biar dia menggulupur kesakitan lagi kesian.Tak sanggup tengok kucing tu menderita.Mungkin pada pandangan org tu, kucing tu tak dapat diselamatkan lagi.Mungkin 'end the cat's suffering' tu bukan keputusan terbaik.Tapi sekurang kurangnya org tu buat sesuatu utk tamatkan penderitaan kucing tu.Kalau org lain yang tak berhati perut, mungkin kucing tu dibiarkan menderita mati perlahan lahan.

    ReplyDelete
  2. Xstuju dgn cara tidurkan kucing tu.smua makhluk yg bnyawa ade hak utk hdup.sape kita utk mcabut nyawa makhluk lain? Jgn sbbkn dia sekor kucing,dia xrasa ape yg kta rasa.skurang2nya manusia blh bsuara utk mgadu sakit.tpi haiwan2 nie hya blh merasa ksakitan yg ditanggung.sbagai manusia yg berakal,skurang2 nya kta bg peluang utk mereka hdup.kalo mmg xblh dselamatkan tue lain crita..at least bg peluang..kdg2 mgkn kta rasa beban tok mbantu haiwan terbiar ni.tpi kta jgn lupa,rahmat dan berkat Allah tu blh berada di mana2. Sy percaya, wlaupun kta xmdengar dgn telinga kta,pasti haiwan2 ni mdoakan kta.

    ReplyDelete
  3. Kenapa kejam sangat la kawan tu. Kalau tak boleh nak bawa kucing tu pergi klinik,bawalah ke tempat yang selamat sikit. Kawasan jauh dari kereta lalu lalang ke ini tak dilanggar sampai mati. Macam tak berperikemanusiaan aje..

    ReplyDelete