Sunday, April 1, 2012

Update Kes Sporo #1 : Fitri (Myza Nordin)

FITRI merupakan kes Sporo pertama yang dirawat menggunakan subsidi daripada Dana Perubatan SCRATCH. Selain SCRATCH, bil perubatan Fitri dibiayai bersama oleh beberapa funder lain termasuk My Animal Care.

Fitri ditemui oleh kak Myza Nordin pada bulan September 2011. Setelah beberapa bulan dirawat menggunakan anti-fungal lain dan Itraconazole di Klinik Wawasan Puchong, Fitri kini sembuh sepenuhnya. 

Gambar-gambar perkembangan kesihatan Fitri dari Sep 2011 hingga Jan 2012 boleh dilihat di sini.

Ini gambar Fitri yang diambil pada 3 Mac 2012. 


 Luka yang semakin mengering


Kos rawatan Fitri ialah RM750 sebulan. Memandangkan had subsidi bagi funders yang terlibat hanyalah RM500 per funder untuk satu-satu kes, dan kami tidak lagi dapat memberikan subdisi untuk Fitri, maka Fitri di rawat sendiri di rumah rescuer.


 

Ini gambar Fitri pada 25 Mac 2012.


 

Fitri kini tinggal bersama beberapa haiwan lain di rumah rescuer.


Rawatan Sporo merupakan cabaran kepada pemilik kucing atau rescuer kucing yang mengidap Sporo. Kos perubatan untuk Sporo agak tinggi memandangkan tidak ramai pemilik/rescuer sanggup merawat sendiri di rumah. Kos yang tinggi perlu dikeluarkan untuk membiayai 'boarding fee' di Klinik Haiwan dan pemulihannya mengambil masa berbulan-bulan. 

Dengan penjagaan yang betul, Sporo sebenarnya boleh dikuarantin dan boleh dirawat sendiri di rumah. Kos ubat-ubatan untuk rawatan sporo hanyalah RM120-200 sebulan.

Namun, berapa ramai antara kita yang sanggup berhabis wang untuk kucing peliharaan sendiri, apatah lagi untuk kucing jalanan? Kebanyakan pemilik haiwan mengambil jalan mudah untuk PTS kucing mereka dengan alasan kewangan dan bimbang Sporo menjangkiti keluarga dan kucing2 mereka yang lain.

Apa-apapun, kami di sini sangat kagum dengan rescuers yang mendedikasikan hidup dan wang ringgit mereka untuk haiwan-haiwan jalanan di luar sana.

2 comments:

  1. Salam KTAJ & Myza Nordin/My Animal Care serta semua yg menyumbang ke dana utk bantu Fitri,

    Uols have my respects, hanya Allah yg balas budi baik kalian. Kiranya ada masa, boleh Myza Nordin @ KTAJ share cara rawatan di rumah (selain ubat Itraconazole). Atlis ada panduan utk rescuer lain kan?

    Saya penah rescue kucing, lepas tu didapati ada sporo, tp masa tu issue sporo tak meluas so kuceng tu tak survive. So if ada kejadian sporo lagi, atlis saya @ kawan2 lain leh refer pada panduan yg diberi oleh KTAJ.

    TQ agai & may Allah bless us...

    ReplyDelete
  2. hello..wow..when i read this post i feel proud of u all..sekarang kucing saya juga baru disyaki menghidap penyakit sporo dan ini amatlah membimbangkan kami sekeluarga..doktor mencadangkan kami memberi ubat sporanox..selain ubat tu ada tak lagi cadangan lain yang boleh merawat kucing sporo ni??

    tq..

    ReplyDelete