Tuesday, April 5, 2011

Owen si Kucing Oren

Gambar Owen dah lama digunakan sebagai profile pic di page dan di blog sejak awal pembikinan page Kucing Terbiar & Anjing Jalanan di FB.



Photo credit to Shahriza Idrus


Ramai yang tanya, siapa kucing dalam gambar tu? Di mana kucing tu sekarang?

Ada kisah di sebalik gambar si kucing oren ni sebenarnya.

Sebulan yg lalu, Cik Shahriza Idrus telah meminta bantuan dari animal lovers lain agar membantu beliau menyelamatkan si kucing oren yang terkoyak kulit di bahagian kepala. Kucing jantan. Besar kemungkinan kecederaan akibat bergaduh dengan kucing jantan lain. Segala persiapan telah dibuat untuk menangkap dan menyelamatkan si kucing oren. Cik Shahriza telahpun membeli sebuah sangkar untuk memudahkan si kucing oren yg liar dan garang ni mendapatkan rawatan. Malah Cik Shahriza telah menghubungi beberapa org vet berhampiran untuk bertanyakan kos dan rawatan yg akan di lakukan ke atas si kucing oren.

Malangnya, pada hari kucing oren ni sepatutnya dikejarkan ke klinik, kucing oren ni lesap entah ke mana. Hari berganti hari, minggu berganti minggu, bayang si kucing oren langsung tak kelihatan. Di lubuk hati kami menyangkakan si kucing oren dah pergi untuk selamanya. Tapi kami terus berdoa semoga si kucing oren selamat walau di mana berada.

Pada 31 Mac yg lalu, Cik Shahriza anta personal message di FB admin KTAJ, meminta agar gambar si kucing oren digantikan dengan gambar kucing lain. Perasaan bersalah, kesal dan sayu menghantui beliau kerana tak berjaya menyelamatkan kucing tersebut. Demi menghormati perasaan Cik Shahriza, kami meminta maaf dan menukarkan gambar profile yang lain.

Keesokkannya, kami dikejutkan oleh berita kucing oren tersebut di temui semula! Panik! Gawat! Setelah menangkap si kucing oren, Cik Shahriza bergegas ke vet berhampiran dengan menaiki teksi.


Photo credit to Shahriza Idrus


Kami sangat kagum dengan Cik Shahriza. Meskipun disahkan mengidapi bronchitis yg serius sehingga terpaksa memakai face mask ketika menguruskan si kucing oren ke klinik, beliau tetap bersungguh menyelamatkan si kucing oren. Salute!


Photo credit to Shahriza Idrus


Oleh sbb kos rawatan dan boarding fee di vet agak tinggi, kami terpaksa shout di wall KTAJ dan ALAT kalo² ada yg sudi membantu kes si kucing oren ni. Nasib baik ada badang² ALAT, Mr T dan Papa Meow sudi untuk menjaga si kucing oren di teratak Papa Meow. Berbantukan Pak Ngah, si kucing oren berjaya di hantar ke teratak Papa Meow. Alhamdulillah. Sekarang kucing oren berada di tempat yang selamat dan akan menerima rawatan lanjut. Kos rawatan semuanya di tanggung sendiri oleh Cik Shahriza. InsyAllah lepas si kucing oren sembuh, kami akan snip dia macam kucing² di KTAJ :D

Untuk ikuti kisah seterusnya tentang si oren yg diberi nama OWEN oleh rakan² di KTAJ, boleh la follow blog Papa Meow :).

Antara kisah yg Papa Meow dah update tentang si Owen ni ada di sini, di sini, di sini dan di sini. Wah, banyak post yang Papa update berkenaan si Owen :)

Terima kasih Shahriza kerana menyelamatkan Owen.

Terima kasih Pak Ngah kerana bantuan transportation.

Terima kasih Papa Meow dan Mr T kerana sudi merawat Owen.

Terima kasih Su, vet dari Hillpark Vet Clinic.

Terima kasih kerana menyelamatkan seekor lagi kucing terbiar.

Wilebiu ♥ ♥ ♥ ♥

5 comments:

  1. tahniah semua...tgk owen ni, teringat kat kucing oren saya dulu. Kepala luka gak sampai berulat. Sampai kat vet, kene tahan beberapa hari dan kemudian...huhu

    ReplyDelete
  2. smoga ramai lg insan-insan mulia mcm ni kat dunia kita ni, amin..

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah...
    ramainya angel yang jaga owen. God bless

    ReplyDelete
  4. eee..bestnyeeeeeeeeee....saya ni memang pencinta kucing..baru je stat blogging ni..tk sngke..kat cni rmai lg pencinta kucing..n nak sgt join klo ade ape2 aktviti pencinta kucing ni...ok...saya pn ade kucing wrne oren..tapi name die OLEN...

    ReplyDelete