Thursday, June 19, 2014

Meow Meow Ku Notty~!

Ramai yg komplen....antaranya:

  • Kitten saya ni kecik lagi, sgt comel tp mulut bising mcm bertih goreng..mcm mana ye??? Masalahnya kadang2 kita sampai x tahan..mana tidaknya...pagi meowww....ptg...meowww...dah bg mkn minum tdo cukup semua pun meow lagi...mcm mana ni??
  • Kitten saya ni mkn 3x sehari...tp bila mkn tu demand nak makan wetfood sajer..kalau tidak dia mogok lapar..takpun pergi gaduh dgn kucing yg lain utk lepas geram..apa perlu saya buat??
  • Kitten yg saya baru adopt ni kejenya memanjat sajer...abis semua langsir dan alas meja rabak..mcm mana yea??

Aha..kucing anda kuat 'berborak' dan buat 'bising'??
Kucing ada demand dan berani tunjuk perangai besar kepala??

Hmmm...memang ler...itu la cara nya kucing tu nak mendptkan perhatian drpd tuannya, sama ada bila nak meminta makan/minum atau saja2 minta utk dimanja  Dan tidak dinafikan sesetengah kucing mmg ada sifat lebih vokal berbanding jenis yang lain. Sudahla jadual tidur manusia dan kucing tidak sama, bila waktu malam kita tidur time tu la si comel2 ni nak buat orkestra sambil bermain ala2 sarkis..kan...

Ignore saje sememangnya tidak akan menyelesaikan masalah dan dikhuatiri nanti kurang perhatian pula..jd ada beberapa perkara yang boleh dicuba untuk selesaikan masalah ni.


Perlu untuk menyediakan pelbagai toy yg boleh memberi interaksi dan stimulasi pada kitten nie...almaklum budak kecik ni tenaganya banyak..main je kejenya x reti duduk diam..adventurous katanya...so kita boleh tinggalkan beberapa toys ditempat yang selalu sicomel ni lepak2..Permainan yang berjuntai2...yang bergerak2, berlampu2, ada bau2 catnip atau silvervine mmglah sgt disukai...disamping membizikan si comel, kita pon boleh la buat keje lain..takde la dia mengekor kita 24 jam..kan.. tak perlu mainan mahal2...DIY pon boleh...ikat string atau apa2 tali pada batang penyapu lidi pon boleh...atau ikat tali di tombol pintu pon boleh...runyuk2 dan kepal2 kertas jadi boleh pon layan...ikut la kreativiti sendiri..

Atau boleh juga letakkan small treats atau sedikit mknn utk si comel ni ‘discover’ masa tgh sibuk2 main tu...pendek cerita..we try to keep the kitten busy dengan cara create satu environment yang interesting untuk dia bermain sendiri.  Jadi takde la dia hanya bergantung pada tuannya saje bila nak bermain atau minta makan. faktor bosan turut boleh menyumbang kenapa kucing kita hyperactive sgt...almaklum takde kawan nak main..sunyi..


Kalau kitten  ni bersikap demanding, kita sebagai tuannya yg berakal boleh memilih mana yg lebih baik utk si manja ni. Kalau diikutkan sgt perangai nak makan wetfood sahaja mana boleh sbb nanti dikhuatiri boleh merosakkan gusi dan gigi, kalau nak ikut sajer pe’el asyik nak minum susu esp susu yg bukan khas utk kucing, dikuatiri nanti dpt sakit perut dan cirit birit kerana kucing mmg tidak boleh menghadam susu yang mempunyai laktos seperti susu lembu.

Kucing ni haiwan yg bijak, bila kita nak train dia..dia pon mula lah tukar taktik..sbb dia dah tau dengan hanya mengiowww x jadi apa...jadinya...apabila kita nak train dia...mesti pastikan ahli keluarga juga turut take part sama2..berkat kesabaran dan kerajinan..kita boleh ubah sikap anak kucing kita ni..


Kalau x jalan jugak...maybe it's a bout time utk kita beri new companian padanya...carikkan kawan...iyer...kawan...bukan jodoh!! Adoption boleh dibuat dimana2 shelter...ada yg beri FOC ada yg beserta dgn adoption fee..sbb ada yg dah siap deworm deflea dan neuter semua kan...nak beri kawan baru pon ada caranya..nanti kami kongsikan dlm penulisan yang akan dtg ok..daa...


P/S: Jangan lupa utk upah kucing kita ni dgn treats kegemaran atau catnip apabila dia menunjukkan sikap yg kita ingini..ohh...kata2 peransang juga perlu..apa la sgt kita puji dia ‘Good boy/girl’ kan...positive reinforcement tu....selamat mencuba!

Pic ehsan dr Ain Honey dan google

No comments:

Post a Comment